Arendtsogen – Over de verbeelding van geweld

Christophe Van Eecke

Arendtsogen

Over de verbeelding van geweld

Zowel in de media als in de kunst is er een tendens om geweld steeds directer in beeld te brengen. Maar hoe kun je geweld verbeelden zonder het uit te buiten? Vanuit Hannah Arendts boek The Origins of Totalitarianism wil dit essay aantonen dat de verbeelding van geweld pas werkelijk lukt wanneer ze uitdrukt hoe geweld mensen traumatiseert. Niet de directe uitbeelding van geweld, maar de symbolische vertolking van het trauma maakt geweld in de kunst zinvol. Dit wordt onder andere toegelicht aan de hand van de film Irréversible en het werk van Hermann Nitsch.

verschenen: Februari 2007, blz. 114

jaargang: 74/02

Het einde en het begin van de geschiedenis
Pascal postuum II: Januari 1670
Pascal postuum I: Januari 1670
Begrensde Tolerantie, Botsende Meningen
Einstein ontmoet Kafka
De onvervalste ‘vrouwelijke natuur’
Hoeveel werkelijkheid kan de hedendaagse filosoof nog verdragen?...
Nostalgie naar de ware wereld
De Griekse voorvaders van de Verlichting
Vooruitgangsoptimisme als pleidooi voor de status quo
Elementaire deeltjes
Basisbaan of basisinkomen? Normatieve vragen over de toekomst...
Heb niet te veel vertrouwen in vertrouwen
Therapie tegen ecodepressie
De Politieke Menagerie
In de ban van Big Brother
Verlichte Filosofen over de Islam
Albert Camus, een denker voor onze tijd
Waarom zo cynisch?
Het dagboek van Louis Dupré: de waarheid van...
Het mensenrecht op zinloosheid in de Summa Atheologica...
Gedachten over abortus en ‘pro-life’
Religie als poëzie
Met de slurf van een orkaan
NFT: n.v.t.? Een kleine kunstfilosofische uitleg
Over de persistentie van God in de filosofie....
Morele technologieën. Utopie of dystopie?
Erkenning en authenticiteit
Techniekfilosofen leggen de grotere kwesties rond digitale platforms...
Vuurduin. Aantekeningen bij een wereld die verdwijnt