Berekend toeval – Afscheid van Kieslowski

Gie Van Den Berghe

Berekend toeval

Afscheid van Kieslowski

We komen terug een van de grote filmevenementen van vorig jaar, de trilogie Trois Couleurs: Bleu, Blanc & Rouge van de Poolse cineast Krzysztof Kieslowski en zijn vaste co-scenarist, Krysztof Piesiewicz. Behalve over vrijheid (blauw), gelijkheid (wit) en broederlijkheid (rood), gaat Trois couleurs over de ideologie en de maatschappij die die waarden beweert na te streven: de Verlichting en de eruit voortgekomen liberale democratie. Twee Poolse intellectuelen evalueren datgene waardoor het Westen zich het meest onderscheidt van het voormalige Oostblok: het kapitalisme.

verschenen: Maart 1995, blz. 229

jaargang: 62/03

De ambivalente ruwheid van Léon Morin, prêtre
Vergeten nog voor het ooit bestond: Reflections in...
De Laatste Generatie of de Eliminerende Massa: daar...
Dune – een film die aanmoedigt om verder...
Zo interessant is The zone of interest niet
Netflix Messiah: een verrassende thriller
Een hutspot van twijfelachtige kwaliteit: Poor things van...
Napoleon – het Waterloo van Ridley Scott
Het zien maar niet kunnen helpen van de...
Even fabelachtig als onbegrijpelijk: The boy and the...
Patricia Highsmith en haar kinderen
Caruso en de boot die de berg beklom:...
Beef: een antropologische schets van de strijdende mens
Oppenheimer: Nolan op z’n meest menselijk en cerebraal
Satire in tijden van oppervlakkigheid: Triangle of Sadness...
De zwanenzang van Sergio Leone: Once Upon a...
De Sight and Sound-poll: de lotgevallen van een...
The life and death of colonel Blimp: het...
Het gelaat van de Ander: Tori et Lokita...
documenta15: de roep om censuur
Vechten tegen de branding
Yazujiro Ozu: Early Spring
Hamlet en Amleth is twee: The Northman van...
Tijdloos en verdwenen: Nashville van Robert Altman
The tragedy of Macbeth: de ongrijpbaarheid van Shakespeare
Annette: een twijfelachtige combinatie van zelfspot en oprechtheid
The French Dispatch: meer Anderson dan Anderson
De film Shadowlands van Richard Attenborough
Schaduwen op een grotwand. Plato in de bioscoop
Extreme passies gedrenkt in vitriool én humor. Paul...