De antropologische mutatie volgens Pasolini en Veronesi

Monica Jansen

De antropologische mutatie volgens Pasolini en Veronesi

De Italiaanse schrijver en cineast Pier Paolo Pasolini heeft al in het begin van de jaren zeventig de maatschappelijke omwenteling die met de opkomst van de massacultuur gepaard gaat, als een antropologische mutatie beschreven. Pasolini’s eigen ontwikkeling laat zien dat hij ook zelf als een voorbeeld van ‘postmoderne intellectueel’ mag worden beschouwd. Over zijn rol en betekenis in de recente culturele verschuivingen in Italië houden critici er uiteenlopende meningen op na. Om in de vraagstelling wat duidelijkheid te scheppen maken sommigen een onderscheid tussen ‘postmoderniteit’ en ‘postmodernisme’.

verschenen: Mei 2003, blz. 422

jaargang: 70/05

Wie knoeit is dapper
De metafysica van Moby-Dick
Het spoor dat achterblijft
Ziekte en Engagement
Quinten Weeterings en de Posthistoire
Psychiatrische experimenten
Éric Michaud
‘Het is mijn innerlijk kind’
Brideshead Revisited en het katholicisme
Vagina monetaria dentata. Over onwelvaart van Steve Marryt
Mijn Queer Kruisweg
Cirkels in steen
Betje Wolff springlevend
Maart 1678: De eerste moderne roman?
Rory Stewart, Politics on the Edge: boekbespreking
Kafka und kein Ende möglich
Januari 1677: de laatste première van Racine II
Culturele revolutie in het land van Kafka en...
December 1674: de laatste première van Pierre Corneille
Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier