De toeschouwer als medeplichtige – Het verzet van Lars von Trier tegen de realistische cinema

Wout van Tongeren

De toeschouwer als medeplichtige

Het verzet van Lars von Trier tegen de realistische cinema

Lars von Trier doorbreekt in zijn films een alomtegenwoordige tendens in de hedendaagse cinema. De manier waarop doet denken aan hoe Bertolt Brecht het theater van zijn tijd wilde hervormen. In de films van Lars von Trier is het verzet echter niet gericht tegen het realistische theater, maar tegen de door Hollywood gedomineerde cinema die zijn toeschouwers op een uiterst effectieve manier passief maakt en voedt met dubieuze morele kaders.

verschenen: November 2005, blz. 915

jaargang: 72/10

De ambivalente ruwheid van Léon Morin, prêtre
Vergeten nog voor het ooit bestond: Reflections in...
De Laatste Generatie of de Eliminerende Massa: daar...
Dune – een film die aanmoedigt om verder...
Zo interessant is The zone of interest niet
Netflix Messiah: een verrassende thriller
Een hutspot van twijfelachtige kwaliteit: Poor things van...
Napoleon – het Waterloo van Ridley Scott
Het zien maar niet kunnen helpen van de...
Even fabelachtig als onbegrijpelijk: The boy and the...
Patricia Highsmith en haar kinderen
Caruso en de boot die de berg beklom:...
Beef: een antropologische schets van de strijdende mens
Oppenheimer: Nolan op z’n meest menselijk en cerebraal
Satire in tijden van oppervlakkigheid: Triangle of Sadness...
De zwanenzang van Sergio Leone: Once Upon a...
De Sight and Sound-poll: de lotgevallen van een...
The life and death of colonel Blimp: het...
Het gelaat van de Ander: Tori et Lokita...
documenta15: de roep om censuur
Vechten tegen de branding
Yazujiro Ozu: Early Spring
Hamlet en Amleth is twee: The Northman van...
Tijdloos en verdwenen: Nashville van Robert Altman
The tragedy of Macbeth: de ongrijpbaarheid van Shakespeare
Annette: een twijfelachtige combinatie van zelfspot en oprechtheid
The French Dispatch: meer Anderson dan Anderson
De film Shadowlands van Richard Attenborough
Schaduwen op een grotwand. Plato in de bioscoop
Extreme passies gedrenkt in vitriool én humor. Paul...