Een private openbaarheid – ‘A Rebours’ van Joris-Karl Huysmans

Christophe Van Gerrewey

Een private openbaarheid

‘A Rebours’ van Joris-Karl Huysmans

De roman ‘A Rebours’ van Joris-Karl Huysmans uit 1884 wordt traditioneel gelezen als een waarschuwing voor een teruggetrokken, al te esthetisch en decadent leven. Mensen moeten contact hebben met anderen; het publieke leven is heel belangrijk. In dit essay wordt het anders voorgesteld: wat als A Rebours integendeel een pleidooi is voor een ander soort privaat leven – voor een privacy die veel openbaarder is, op een veel ouderwetser en deugdelijker manier?

verschenen: Maart 2012, blz. 237

jaargang: 79/03

December 1674: de laatste premiĂšre van Pierre Corneille
Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier
De Griekse voorvaders van de Verlichting
De ware Jacob
Schuldgevoel. Over betekenisvol ongemak
Joodse klokkenluiders
Oog om oog? De wraak van een ongelukkig...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Dialoog naar aanleiding van het boek Gedeelde Angsten...
Onze mensen
Jiddisch in Palestina
Andreas Kinneging en de weg terug
Wat maakt een gedicht goed?
Literatuurcriticus en dubbelagent. Over Giacomo Antonini (1901-1983)
Een dialoog van oorzaken zonder oplossingen
René Girard salonfùhig
Eenzaamheid, in steen gebeiteld
‘Que sais-je?’
Satire in tijden van oppervlakkigheid: Triangle of Sadness...