Gerrit Kouwenaar en Constant Nieuwenhuys

Erik Slagter

Gerrit Kouwenaar en Constant Nieuwenhuys

De dit jaar met de P.C. Hooftprijs bekroonde dichter Gerrit Kouwenaar heeft in het begin contacten gehad met Cobra, de kunstenaarsbeweging van de jaren vijftig, vooral met Constant (van Nieuw Babylon). De auteur volgt deze relaties op de voet. Constant en Kouwenaar werken beiden experimenteel, proefondervindelijk:: zij beproeven het onmogelijke mogelijk te maken. Verf, alfabet, lijn, vorm en kleur worden aangewend om de materie te beelden en zo iets nieuws te maken. Tekens in de taal, tekens in de tijd.

verschenen: Januari 1972, blz. 347

jaargang: 39/04

Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier
De Griekse voorvaders van de Verlichting
De ware Jacob
Schuldgevoel. Over betekenisvol ongemak
Joodse klokkenluiders
Oog om oog? De wraak van een ongelukkig...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Dialoog naar aanleiding van het boek Gedeelde Angsten...
Onze mensen
Jiddisch in Palestina
Andreas Kinneging en de weg terug
Wat maakt een gedicht goed?
Literatuurcriticus en dubbelagent. Over Giacomo Antonini (1901-1983)
Een dialoog van oorzaken zonder oplossingen
René Girard salonfâhig
Eenzaamheid, in steen gebeiteld
‘Que sais-je?’
Satire in tijden van oppervlakkigheid: Triangle of Sadness...
De politiek van het minste kwaad