Menselijke toorn of de ‘luister van het goddelijk licht’? – De Mozes van Michelangelo

Jos Pouls

Menselijke toorn of de ‘luister van het goddelijk licht’?

De Mozes van Michelangelo

De Mozes van Michelangelo, een van de belangrijkste beelden uit de kunstgeschiedenis, is al decennialang onderwerp van discussie onder kunsthistorici en psychologen. Welk moment uit het leven van de stichter van Mozes wordt hier eigenlijk uitgebeeld? Toont het beeld in de San Pietro in Vincoli in Rome hem in totale razernij of verkeert de profeet daarentegen in een toestand van goddelijke extase?

verschenen: April 2011, blz. 332

jaargang: 78/04

Geslaagd: de speelse, verfraaiende, opwekkende streetart van Invader
Christelijke feministische theologie
De blik. Fotografisch werk van Karim Abraheem
Februari 1673
Napoleon – het Waterloo van Ridley Scott
Patricia Highsmith en haar kinderen
Verlatenheid bij Ziegelaar, du Bouchet en Trakl
‘Que sais-je?’
Krassen, kruisen en kreten
De Willy Mays van de cinema: 8 ½...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
150 jaar Ralph Vaughan Williams
Stilte
Koorzanger
Documenta fifteen: een ander begrip van kunst
Yazujiro Ozu: Early Spring
‘Grote kunstenaars bestaan niet uit en bestaan niet...
De Val van Icarus van Bruegel is geraffineerde...
Echo van de verandering
Religie als poëzie
Vrolijk word je er niet van: Vortex van...
NFT: n.v.t.? Een kleine kunstfilosofische uitleg
Kwetsbaarheid aan de macht
De messias in de duinen
Dwelling in Shadows. A Life of Ivor Gurney
Een rauwe liefdesbeet. Over de poëzie van Hans...
Adrien Van De Putte, topograaf van de verbeelding
Subliem en subtiel? De Kathedraal, 500 jaar zoeken...
Een veel besproken vrouw. Het vrijheidsbeeld