Joris Gerits

Mulisch en de oorlog

Met zijn jongste roman De aanslag is Mulisch teruggekomen op de thematiek van Het stenen bruidsbed (de verwoesting van Dresden). Vele, uit patriottisme of radeloosheid onderdrukte vragen krijgen hier een indringende behandeling: de vraag naar schuld en onschuld, naar zin of zinloosheid van bepaalde oorlogs- en verzetsdaden, naar het morele gehalte van een bestrijding van de vijand met diens eigen immorele middelen, naar de verwerking van het geleden en herinnerd onrecht. Het is dan ook een allesbehalve oppervlakkige of sensationele oorlogsroman geworden, die bovendien nog maar eens getuigt van Mulisch’ literair vakmanschap.

verschenen: Januari 1983, blz. 341

jaargang: 50/04

December 1674: de laatste première van Pierre Corneille
Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier
De Griekse voorvaders van de Verlichting
De ware Jacob
Schuldgevoel. Over betekenisvol ongemak
Joodse klokkenluiders
Oog om oog? De wraak van een ongelukkig...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Dialoog naar aanleiding van het boek Gedeelde Angsten...
Onze mensen
Jiddisch in Palestina
Andreas Kinneging en de weg terug
Wat maakt een gedicht goed?
Literatuurcriticus en dubbelagent. Over Giacomo Antonini (1901-1983)
Een dialoog van oorzaken zonder oplossingen
René Girard salonfâhig
Eenzaamheid, in steen gebeiteld
‘Que sais-je?’
Satire in tijden van oppervlakkigheid: Triangle of Sadness...