Thomas More en het doodgeknepen kind van moderniteit en tolerantie

Wim François

Thomas More en het doodgeknepen kind van moderniteit en tolerantie

In zijn Utopia (1516) beschreef Thomas More de ideale Commonwealth waarin open debat en religieuze tolerantie een duidelijke plaats hebben. Als kanselier ontpopte dezelfde More zich later als een notoir ketterjager. Een mogelijke verklaring voor deze schijnbaar verrassende omslag is dat More de protestantse doctrine van de rechtvaardiging door het geloof alleen beschouwde als een gevaarlijke ondergraving van de deugdenmoraal, die de poort opende voor seksuele losbandigheid en sociale chaos. En uiteindelijk stierf More zelf als martelaar, voor het katholieke geloof.

verschenen: Oktober 2010, blz. 782

jaargang: 77/09

Het einde en het begin van de geschiedenis
Pascal postuum II: Januari 1670
Pascal postuum I: Januari 1670
Begrensde Tolerantie, Botsende Meningen
Einstein ontmoet Kafka
De onvervalste ‘vrouwelijke natuur’
Hoeveel werkelijkheid kan de hedendaagse filosoof nog verdragen?...
Nostalgie naar de ware wereld
De Griekse voorvaders van de Verlichting
Vooruitgangsoptimisme als pleidooi voor de status quo
Elementaire deeltjes
Basisbaan of basisinkomen? Normatieve vragen over de toekomst...
Heb niet te veel vertrouwen in vertrouwen
Therapie tegen ecodepressie
De Politieke Menagerie
In de ban van Big Brother
Verlichte Filosofen over de Islam
Albert Camus, een denker voor onze tijd
Waarom zo cynisch?
Het dagboek van Louis Dupré: de waarheid van...
Het mensenrecht op zinloosheid in de Summa Atheologica...
Gedachten over abortus en ‘pro-life’
Religie als poëzie
Met de slurf van een orkaan
NFT: n.v.t.? Een kleine kunstfilosofische uitleg
Over de persistentie van God in de filosofie....
Morele technologieën. Utopie of dystopie?
Erkenning en authenticiteit
Techniekfilosofen leggen de grotere kwesties rond digitale platforms...
Vuurduin. Aantekeningen bij een wereld die verdwijnt