Wanneer de geest spreekt in het vlees, of waarom Francis Bacon Aeschylus las en herlas

Jan Koenot

Wanneer de geest spreekt in het vlees, of waarom Francis Bacon Aeschylus las en herlas

Waar ligt het aan dat de toch heel eigentijdse Francis Bacon zich zo aangetrokken voelde door de Oresteia van Aeschylus? Bacon zocht in de kunst een vorm van communicatie die niet via het verstand, maar via het ‘instinct’ verloopt. Met zijn penseel scheurde hij het vel van zijn figuren open om binnen te kijken en als het ware te luisteren naar wat spreekt in het vlees. Juist daar ligt vermoedelijk het raakpunt met Aeschylus. Diens oeuvre getuigt immers van een fase van de cultuur waarin de oude Grieken inzicht nog veeleer uit innerlijk aanvoelen dan uit rationeel denken afleidden.

verschenen: April 2014, blz. 311

jaargang: 81/04

Januari 1677: de laatste première van Racine I
In Memoriam Bill Viola (1951-2024)
Dolly Parton. Over muziek, covers, originaliteit en feminisme
Geslaagd: de speelse, verfraaiende, opwekkende streetart van Invader
Christelijke feministische theologie
De blik. Fotografisch werk van Karim Abraheem
Februari 1673
Napoleon – het Waterloo van Ridley Scott
Patricia Highsmith en haar kinderen
Verlatenheid bij Ziegelaar, du Bouchet en Trakl
‘Que sais-je?’
Krassen, kruisen en kreten
De Willy Mays van de cinema: 8 ½...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
150 jaar Ralph Vaughan Williams
Stilte
Koorzanger
Documenta fifteen: een ander begrip van kunst
Yazujiro Ozu: Early Spring
‘Grote kunstenaars bestaan niet uit en bestaan niet...
De Val van Icarus van Bruegel is geraffineerde...
Echo van de verandering
Religie als poëzie
Vrolijk word je er niet van: Vortex van...
NFT: n.v.t.? Een kleine kunstfilosofische uitleg
Kwetsbaarheid aan de macht
De messias in de duinen
Dwelling in Shadows. A Life of Ivor Gurney
Een rauwe liefdesbeet. Over de poëzie van Hans...