291 | Frans Van Bladel-Essayprijs 2015. Getuigen zijn zelden helden Redactie |
D R I F T
292 | Big Data Walter Weyns |
D O S S I E R
294 | Religieuze pluraliteit op school |
Op dinsdag 18 november 2014 hield UCSIA een studiedag voor leerkrachten islam en rooms-katholieke godsdienst, over pluraliteit en meerstemmigheid tussen en binnen de beide religies. Vragen die aan bod kwamen waren onder meer: Wat is interne pluraliteit binnen het rooms-katholicisme en de islam? Welke religieuze pluraliteit ervaren jongeren in Vlaanderen vandaag? En wat betekent deze interne levensbeschouwelijke pluraliteit voor de interlevensbeschouwelijke dialoog? Strevenvroeg de sprekers om een artikel naar aanleiding van deze dag en publiceert tevens een beschouwing van Aleid Truijens, die zich na de aanslag op Charlie Hebdo afvraagt of de school de taak heeft om radicalisering tegen te gaan. | |
294 | Pluralisme en de islam. Omgaan met interne en externe meerstemmigheid en ambiguĂŻteit Arnold Yasin Mol |
300 | Speuren naar de spiritualiteit van interreligieus leren. Een opdracht voor de lerarenopleiding? Bert Roebben |
309 | Vertrouwen cultiveren en angst overwinnen Hans Van Crombrugge en & NaĂŻma Lafrarchi |
315 | Charlie en de gedachtenpolitie. Goed of fout in een plotselinge oorlog Aleid Truijens |
A R T I K E L E N
323 | Antwerpen en zijn Joden. Een korte filosofische en politieke archeologie Ludo Abicht |
De Joodse aanwezigheid in Antwerpen gaat terug tot de twaalfde eeuw. Ook tijdens de Renaissance was de internationale haven een forum voor de uitwisseling van diverse culturen. Plantin en Moretus drukten hier de eerste polyglotte Bijbel. De legendarische ontmoeting tussen Thomas Morus en een zeeman in het huis van Pieter Gillis vormde de aanleiding tot zijn essay over Utopia en in het park Den Brandt staat een fontein van Walter Schott, waarvan Ă©Ă©n kopie in New York staat en een derde kopie door de nazi’s gestolen werd uit de tuin van het huis van de filosoof Ivan Illich in Wenen. | |
334 | Humanitas in een wereld van Titanen Wim Verbaal |
Welke taak is er nog weggelegd voor de klassieke Europese opleiding (de humaniora) in de technocratische vorm die de huidige wereld aanneemt? Als onze tijd een ânageschiedenisâ is, een ânieuwe prehistorieâ (Pier Paolo Pasolini) die beheerst wordt âdoor Titanenâ (Ernst JĂŒnger), wat kan dan nog de rol en de betekenis zijn van de laatste restanten van de klassieke vorming? | |
345 | De verboden kruiswegen van Albert Servaes en Aad de Haas Jos Pouls |
Rond 1920 vond een van de grootste kunstdebatten van de twintigste eeuw plaats. Het onderwerp daarvan waren de gruwelijke tekeningen die Albert Servaes als kruisweg had gemaakt voor het kerkje van Luithagen. De kerkelijke overheid was erg kritisch. Want hoe konden eenvoudige gelovigen een menselijk wrak als hun goddelijke verlosser zien? Direct na de Tweede Wereldoorlog herhaalde de geschiedenis zich rond de kruisweg van Aad de Haas in het Nederlandse Wahlwiller. |
F O R U M
356 | In het land waar niets is wat het lijkt |
Annemarie Estor | |
361 | De barbaren komen! Over laatantieke en moderne migranten |
Toon Van Houdt | |
366 | Marcus Gabriel en de wederopstanding van het realisme in de filosofie |
Frederik Polfliet |
P O D I U M
370 | Smart and Famous: beroemde Britse breinen in de bioscoop |
Erik Martens | |
376 | Jozef en zijn broers. Meesterwerk van Thomas Mann eindelijk vertaald |
Panc Beentjes |