DRIFT, Streven, oktober 2019

Stijn Latré *

De superdiverse samenleving. Geen week gaat voorbij of het begrip staat wel ergens in een krant, tijdschrift of op de cover van een pas verschenen boek. In academische middens lardeert dit begrip steevast de openingszinnen van aankondigingen voor conferenties met een menswetenschappelijk onderwerp. Verschillende betekenislagen lopen door elkaar: van empirische vaststelling (‘We leven in een superdiverse samenleving.’) via verklaring (‘Omdat de samenleving superdivers is geworden, is identiteit meer vloeibaar dan vroeger.’) naar rechtvaardiging. Met dat laatste niveau bedoel ik dat academici de term graag opvoeren als rechtvaardiging voor de zinvolheid van hun onderzoek.

Niet alleen de diversiteit onder mensen is complex en een maatschappelijk relevant fenomeen om te bestuderen. Ook de diversiteit aan tweewielers waarop deze mensen zich vandaag voortbewegen, is opmerkelijk. Het laatste decennium werd de Heilige Drievuldigheid van fiets, bromfiets en motorrijder uitgedaagd door min of meer nieuwe, Engelstalige hemelbestormers: steps, hoverboards, segways en de nieuwe koning van het fietspad: de speed pedelec of kortweg speedelec.

Nu ik na enkele jaren onderbreking opnieuw geregeld gebruik maak van de fietsostrade Mechelen-Antwerpen, springen twee evoluties in het oog. Eén: het traject is gevoelig verbeterd rond het station van Berchem, met een fietspad dat zich als een bonenstaak een weg door de hemel baant. Helaas moeten Jaap en Mieke nog te snel weer naar beneden, waardoor de ‘fietsostrade’ om de 100 à 200 meter halt houdt voor koning auto. Antwerpen is Stockholm nog niet, maar het is een begin. Vooral de elektronische boodschappen ter hoogte van het station van Antwerpen-Berchem, genre ‘Hey knapperd 😊’ (sic) en ‘Het is kortebroekenweer vandaag’ zorgen ervoor dat de fietspendelaar met een smiley aan de werkdag begint.

Twee: de speedelecs dus. Voor wie met de koersfiets rijdt, zijn ze een zegen. Waar voorheen de rol van fietszondenbok voor voetgangers en tragere fietsers enkel de koersfietsers te beurt viel (‘Wielerterrorist!’), neemt de gebruiker van de speedelec deze rol met verve over. Rood-witte nummerplaten die meestal met ‘SPA’ beginnen, zoeven aan hallucinante snelheden voorbij. Een beetje getrainde koersfietser kan er dan wel een derny-training uit puren, maar voor de doorsnee fietser op de fietsostrade is het effect zo ongeveer hetzelfde als dat van een sportwagen die op de autosnelweg een tractor voorbijraast. Het hoeft geen betoog dat de recent aangelegde fietsostrade al niet meer aangepast is aan deze evolutie. De eerste dodelijke slachtoffers zijn al gevallen. Fietspaden met 2×2 rijstroken gescheiden door een middenberm? Georganiseerde segregatie in superdivers mensland is geen optie, maar wordt in superdivers fietsland misschien wel een noodzaak.

 

De tuin der folteringen
Het einde en het begin van de geschiedenis
Als vissen in het water. Vooroordelen en discriminatie
LHBTQ-kwesties en katholieke leer
Sleutel tot de moderne tijd: Melvin Kranzberg en...
Een zeergeleerde duivel
Kijkdagen in Huize Semiosis
Theologie en de taal van vorig jaar
Ostinato à variations. Het ritme van katrollen, sprokkelwerk,...
Uit de hoogte
Oudheidkunde op maat
Doet de ander er nog toe? Over de...
Over de lauwe steun van de Arabische en...
De ware Jacob
De betekenis van het betekenisloze. Het schilderij als...
Basisbaan of basisinkomen? Normatieve vragen over de toekomst...
Het zien maar niet kunnen helpen van de...
Technologie en gender
Wanneer besluiten vrouwen te gaan protesteren?  
Jiddisch in Palestina
Man achter het ultieme kwaad
Vluchten in historisch perspectief
Onvergetelijk
Feiten & fantasie: een beetje geschiedenis van de...
Het monsterverbond tussen gepeupel en elite
Therapie tegen ecodepressie
De Politieke Menagerie
Waarom spookfietsen maar beter niet wordt gedoogd
Waarom hebben mensen zo’n kort lontje?
Goden, vulkanen en een meer. De Sangkuriang-legende geologisch bekeken