D R I F T
291 | Als virtueel geen deugd meer is. Frans Van Bladel-Essayprijs 2014 Redactie |
292 | Leefwereld 4.0 Annemarie Estor |
294 | Enrique Irazoqui: de jongen die Jezus niet wilde zijn Virgilio Fantuzzi |
Filmcriticus Virgilio Fantuzzi, S.J. is altijd onder de indruk geweest van Pier Paolo Pasolini‘s ll Vangelo secondo Matteo, de beroemde film uit 1964 over het leven van Jezus. Nu, vijftig jaar later, maakt hij in het Zuid-Italiaanse Matera een wandeling met Enrique Irazoqui, die daar destijds als jongeman met communistische sympathieën de rol van Jezus vertolkte. Fantuzzi stelt meermaals de vraag of Irazoqui gelovig is. Deze gaat een antwoord uit de weg, maar vertelt ondertussen wel veel over de vlam achter zijn politieke activisme én over de wijze waarop Pasolini maatschappelijke invloed wilde uitoefenen. De relatie tussen marxistisch en christelijk engagement is ook het onderwerp van Brood en Wijn, de roman uit 1936 van de Italiaanse auteur en politicus Ignazio Silone. | |
308 | Ignazio Silone. Een band tussen christenen en marxisten Ludo Abicht |
Filmcriticus Virgilio Fantuzzi, S.J. is altijd onder de indruk geweest van Pier Paolo Pasolini‘s ll Vangelo secondo Matteo, de beroemde film uit 1964 over het leven van Jezus. Nu, vijftig jaar later, maakt hij in het Zuid-Italiaanse Matera een wandeling met Enrique Irazoqui, die daar destijds als jongeman met communistische sympathieën de rol van Jezus vertolkte. Fantuzzi stelt meermaals de vraag of Irazoqui gelovig is. Deze gaat een antwoord uit de weg, maar vertelt ondertussen wel veel over de vlam achter zijn politieke activisme én over de wijze waarop Pasolini maatschappelijke invloed wilde uitoefenen. De relatie tussen marxistisch en christelijk engagement is ook het onderwerp van Brood en Wijn, de roman uit 1936 van de Italiaanse auteur en politicus Ignazio Silone. | |
311 | Wanneer de geest spreekt in het vlees, of waarom Francis Bacon Aeschylus las en herlas Jan Koenot |
Waar ligt het aan dat de toch heel eigentijdse Francis Bacon zich zo aangetrokken voelde door de Oresteia van Aeschylus? Bacon zocht in de kunst een vorm van communicatie die niet via het verstand, maar via het ‘instinct’ verloopt. Met zijn penseel scheurde hij het vel van zijn figuren open om binnen te kijken en als het ware te luisteren naar wat spreekt in het vlees. Juist daar ligt vermoedelijk het raakpunt met Aeschylus. Diens oeuvre getuigt immers van een fase van de cultuur waarin de oude Grieken inzicht nog veeleer uit innerlijk aanvoelen dan uit rationeel denken afleidden. | |
325 | ‘Ach menschen, wil eens even hooren’. Straatzangers en rampenliederen Herman Simissen |
Tegenwoordig worden we door massamedia razendsnel op de hoogte gebracht van gebeurtenissen overal ter wereld. In vroeger tijden vervulden straatliederen deze rol. Straatzangers brachten hun publiek op de hoogte van opmerkelijke voorvallen die zich in binnen- en buitenland hadden voorgedaan. Zij berichtten bijvoorbeeld over rampen, zoals aan de hand van voorbeelden wordt getoond. |
F O R U M
355 | De grenzen van de humor. Is de Nederlander te snel gekwetst? |
Aleid Truijens | |
360 | Met de camera op reis |
Annemarie Estor | |
365 | Over de plotse sluiting van mensenrechteninstituut Tutela Legal. Een verslag vanuit El Salvador |
Ludo Van de Velde | |
372 | Het enigma van de Camino |
Hans Burgman |
P O D I U M
338 | Groot Liedboek van Wannes Van de Velde (1937-2008) |
Gert Van Langendonck | |
344 | ´Eerst en vooral mensch´. De briefwisseling tussen Stijn Streuvels en Ernest Claes |
Stijn Vanclooster | |
349 | Nymphomaniac. Lars von Triers onverbiddelijke seksfantasieën |
Ivo De Kock |
B O E K E N
Andreas Maier, Die Straße. Roman * Oek de Jong, Wat alleen de roman kan zeggen * Thomas Verbogt, Het eerste licht boven de stad.Herinneringen aan Frans Kusters en een keuze uit zijn verhalen * Lieve Joris, Op de vleugels van de draak. Reizen tussen Afrika én China * Ger Groot, Dankbaar en aandachtig. In gesprek met Samuel IJsseling.