D R I F T
99 | Vrede? Herman Simissen |
101 | Wielrennen tussen fictie en non-fictie Stijn Geudens |
Dit jaar is het een eeuw geleden dat de eerste Ronde van Vlaanderen werd verreden. Stichter van de Ronde en tevens wegbereider van de wielrennerij en de sportjournalistiek in onze regio was Karel Van Wijnendaele. Zijn herinneringen schreef hij neer in de klassieker Het rijke Vlaamsche wielerleven (1943). Het boek balanceert op de grens van literatuur en non-fictie, van mythe en werkelijkheid. En dat kan men ook zeggen van het wielrennen zelf. | |
110 | Als Europa bestaat – bestaat er dan Europese architectuur? Christophe Van Gerrewey |
Europa wordt zelden aan de hand van de Europese architectuur gedefinieerd. Recentelijk heeft de Nederlandse criticus Hans Ibelings nochtans het boek Europese architectuur vanaf 1890 gepubliceerd. Hij plaatst zich daarmee in een lange traditie, die een glorieuze aanvang neemt in 1943 bij de Britse historicus Pevsner. Vanuit een lezing van gelijkaardige historische en theoretische teksten, dringt de vraag zich op of Europa en architectuur niet veel meer gemeen hebben dan meestal wordt aangenomen. | |
120 | Herinnering en dissonanties: van Bratislava naar Krakau Luc Rasson |
‘Donker toerisme’ – het bezoeken van herinneringsplaatsen waar collectief geweld heeft plaatsgevonden – is niet los te denken van fenomenen van dissonantie: de ervaring van een breuk tussen de historische feiten en de manier waarop we ze vandaag assimileren. Dissonanties hebben te maken met de menselijke natuur – niet iedereen gedraagt zich op een adequate wijze in bijvoorbeeld Auschwitz – maar ze kunnen ook voortkomen uit de ideologische behoefte om een bepaald (nationalistisch) verhaal in de verf te zetten. Dit blijkt het geval te zijn in sommige postcommunistische democratieën. | |
133 | Honderd jaar ‘Le Sacre du Printemps’. Het succes van een schandaal Arnoud Heerings |
De première van Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky op 29 mei 1913 in Parijs – binnenkort precies honderd jaar geleden – eindigde in een rel. Tegenstanders van het stuk probeerden met geschreeuw de voortgang van de voorstelling te verijdelen. Toch zou precies dit ballet een zegetocht over de muziekpodia van de wereld maken. Dit was echter niet mogelijk zonder verloochening van de roots van het stuk door de componist. |
F O R U M
144 | De bekoring van de onttovering |
Herbert De Vriese | |
150 | Waarom het onzichtbare niet zal verdwijnen |
Bruno Segers | |
155 | Een dichtgeklapte wereld |
Pieter Anton van Gennip | |
160 | Wiens Amerika? |
Lex van der Wagt |
P O D I U M
165 | ‘The Story of Film’. Het wonderlijke verhaal van de zevende kunst |
Ivo De Kock | |
171 | De Acht. Hongarijes highway naar de moderne schilderkunst |
Stijn Vanclooster | |
176 | De identiteitskaart van Aphrodite |
Annemarie Estor | |
181 | Antieke stress. Arbeid en ziekte in het oude Rome |
Toon Van Houdt |
B O E K E N
Jürgen Mettepenningen, Kan een nieuw concilie de kerk redden? Vragen bij de verjaardag van Vaticanum II * Marin Terpstra (red.), Onenigheid en gemeenschap. Basisboek politieke filosofie * Jan Knopf, Bertolt Brecht. Lebenskunst in finsteren Zeiten. Biografie * Simone Lenaerts, De onvervangbare.