3 | Geachte lezers Herman Simissen |
4 | Bij zijn positieven komen. De schilderijen van Yoko Enoki Christophe Van Gerrewey |
7 | ‘Ain’t no mountain high enough’: uitslag essaywedstrijd Ludo Abicht |
8 | Berg en dal. Het reliëf van de Amerikaanse ziel Bart Loos |
18 | Alles kan beter. Over werklust, alpinisme en onze eigen dikke bult Els Van Peborgh |
Voor het tweede jaar achtereen schreef Streven een essaywedstrijd uit, ditmaal over het thema ‘Ain’t no mountain high enough’. Deelname stond open voor auteurs geboren op of na 1 januari 1976. Uit zestien inzendingen koos de jury twee prijswinnaars wier essay hier wordt afgedrukt. | |
26 | Kinetiek en extase. Naar een kritiek van de hyperkinetische rede Giovanni Rizzuto |
We zijn verslaafd aan de demon van de snelheid beweert Kundera in zijn novelle De traagheid. Inderdaad sleurt de kinetiek onze leefwereld, economie, wetenschap en techniek in een onstuitbare vaart met zich mee. Ondertussen kijken we gefascineerd naar dit schouwspel. Waarom beschouwt niemand onze op hol geslagen wereld als problematisch? Aan de kinetiek blijken onvermoede metafysische motieven ten grondslag te liggen, die paradoxalerwijs te maken hebben met een verlangen naar het onveranderlijke en eeuwige. | |
36 | Weg met de taalkundigen? Jürgen Jaspers |
Taalzorg staat de laatste tijd opnieuw sterk in de publieke belangstelling. Maar hoe meer men over taalzorg en taalnormen in debat gaat, hoe dieper het water lijkt te worden tussen vakmensen en belangstellenden. ‘Sluit ze op in een zonnige kliniek!’, riep Benno Barnard over taalkundigen. Ondanks de wederzijdse ergernis verliezen beide partijen het verband tussen taalnormen en hun eigen overtuigingen uit het oog. Het debat over taalnormen lijkt daarom andere inhoudelijke paden te moeten bewandelen. | |
48 | Van apartheid naar postapartheid. Waarom werkt apartheidsverleden nog door in Zuid-Afrika? Wim Couwenberg |
Apartheid heeft diepe sporen nagelaten in Zuid-Afrika. Waarom werkt het apartheidsverleden nog zo door? De deceptie daarover is begrijpelijk, maar vanuit historisch perspectief verklaarbaar. Apartheid is geen specifiek Zuid-Afrikaans probleem, maar maakt deel uit van het Europese koloniale verleden waarvan het de meest radicale variant en uitloper was. Apartheid in juridische zin is voorbij in Zuid-Afrika, maar niet in sociologische zin. En ook buiten Zuid-Afrika is er nog veel apartheid, onder meer in het Israëlisch- Palestijnse conflict. |
F O R U M
57 | Tien jaar traagheid |
Harold Polis | |
63 | ‘Op de langere duur ben ik redelijk optimistisch’. Gesprek met Kishore Mahbubani |
Paul van Velthoven | |
68 | De ontvoering van God |
Stijn Geudens |
P O D I U M
73 | Stedenbouwers en natuurbeschermers, verenigt u! |
Jan-Hendrik Bakker | |
78 | Jonge kunstenaars? |
Klaas Tindemans |
B O E K E N
M. Stirner, Der Einzige und sein Eigentum * J. Habermas en J. Ratzinger, Dialectiek van de secularisering * L. van Middelaar, De passage naar Europa * R. Heyne en F.M. Neusüss (red.), Moholy-Nagy * J. Carr, De Wagnerclan * E. Brems en T. Sintobin (red.), De goudsmid en de klein-inquisiteur * H. de Coninck, Die lenige liefde.