D R I F T
387 | Wie zijn zij; wie zijn wij? Annemarie Estor |
A R T I K E L E N
389 | Transparante partijfinanciering: België mist de boot Bart Maddens en Jef Smulders |
GRECO is de instelling binnen de Raad van Europa die zich bezighoudt met de strijd tegen corruptie. In 2008 onderzocht de organisatie of de Belgische regels inzake partijfinanciering beantwoorden aan de internationale normen. Het GRECO-rapport was vernietigend. Maar België heeft die kritiek nauwelijks aangegrepen om de partijfinanciering transparanter te maken. Er blijven heel wat hiaten in de wetgeving. De meeste andere West-Europese landen hebben de raadgevingen van GRECO wel ter harte genomen, met als gevolg dat België vandaag achterop hinkt. | |
400 | Jacob Israël de Haan en Sjealtiël Abarbanel. De waarheid als mix van feiten en fictie Ludo Abicht |
In 2015 verscheen Onrust, Jan Fontijns biografie van Jacob Israël De Haan, bijna gelijktijdig met de Nederlandse vertaling van de roman Judas van de Israëlische schrijver Amos Oz. Het viel op dat de ideeën, acties en tragische levenslopen van de fictieve figuur van de zionistische dissident Sjealtiël Abarbanel in de roman en het historische personage van de dichter, sociaal activist en religieus zionist De Haan opvallend op elkaar leken. Dit was de aanleiding tot dit vergelijkende essay. | |
413 | Piet Mondriaans eerste teksten (1914) Louis Veen |
Piet Mondriaan (1872-1944) heeft veel geschilderd, maar ook veel geschreven. Begin 1914 zet hij zijn eerste stappen op het schrijverspad. De redactie van het Nederlandse tijdschrift Theosophia vraagt hem een artikel te schrijven. Hij woont dan in Parijs en koopt daar een notitieboekje waarin hij twee korte tekstjes schrijft ter voorbereiding van zijn artikel. Het artikel is nooit gepubliceerd. Alleen de eerste aanzetten voor het artikel zijn bewaard gebleven. | |
426 | Giorgio Agambens profane filosofie: het indifferente denken Ype de Boer |
Door de ervaringen van zinloosheid en toevalligheid die het nihilisme karakteriseren, kan de mens zich volgens Agamben bevrijden van zijn traditie en wordt het mogelijk een nieuwe vorm-van-leven te ontwikkelen. Om deze vorm-van-leven te bereiken moeten we ons ontdoen van sacrale praktijken middels acten van profanatie, waarin het onderscheid tussen sacraal en profaan vervaagt. Dit essay bespreekt de rol binnen Agambens filosofie van nihilisme, profanatie en het indifferent maken van tegenstellingen. | |
437 | ‘Weet je wel dat je in een huis woont van…?’. Over gesigneerde architectuur Jacques De Visscher |
In de cultuurhistorische belangstelling voor architectuur hebben theoretici zelden oog voor het leven van de bewoners van huizen, ontworpen door beroemde architecten. In dit essay exploreert de auteur de spanning tussen twee werkelijkheden: huizen gesigneerd door bouwkunstenaars en huizen getekend door levensverhalen. Voor De Visscher is de vraag naar het wezen van de architectuur in de eerste plaats de vraag naar wat in huizen en steden werkelijk wordt. | |
445 | Collectief wonen in een monument André Van de Vyver |
Heel wat gebouwen genieten bescherming als architecturaal erfgoed omdat zij zijn ontworpen door bekende architecten. Dikwijls zijn dat individuele woningen, maar ook stedenbouwkundige ontwerpen en collectieve wooneenheden komen ervoor in aanmerking. De sector van de sociale woningbouw heeft in België heel wat wooncomplexen die zulke bescherming verdienen. |
F O R U M
450 | Voor wie slachten we het gemeste kalf? |
Harold Polis | |
457 | Menselijkheid en Tinder: een pleidooi voor digitale ascese |
Cees Zweistra | |
462 | Duister Europa |
Stijn Geudens |
P O D I U M
465 | Ik wil haar strelen bezingen en behagen. My Funny Valentine van Roger de Neef |
Joris Gerits | |
469 | Onaangenaam |
Klaas Tindemans | |
473 | Van Morgenland naar Avondland. 2. Hazim Kamaledin |
Annemarie Estor |