675 | Wat is laïciteit? Eric Hulsens |
In allerlei actuele discussies, bijvoorbeeld over de hoofddoek of over de sharia, wordt verwezen naar ‘de laïciteit’. Maar wat is dat eigenlijk? Twee deskundigen, Jean Baubérot en Micheline Milot, schreven samen een boek dat beklemtoont dat er meerdere vormen van laïciteit zijn. Zij reiken een analyseschema aan om die te beschrijven. Een voortreffelijke gereedschapskist voor wie wil deelnemen aan het maatschappelijk debat over de kerk en het openbare leven. | |
688 | Marx. Und kein Ende Ludo Abicht |
In 2008, op het dieptepunt van de financiële crisis, betoogden keurige makelaars en bedienden van Wall Street onder de slogan ‘Marx was Right!’ Hoezo kwamen zij op de proppen met Marx, zo’n 125 jaar na zijn dood? Wat wordt er in feite in Das Kapitalgezegd, en in hoeverre kan Marx’ theorie ons ook vandaag nog helpen om het wereldsysteem waarin we leven beter te begrijpen? | |
700 | Kunst als katalysator. De Art Sacré in de Nederlandse modern-religieuze kunst (1945-1962) Lisette Almering-Strik |
Twee Franse dominicanen, Marie-Alain Couturier (1897-1954) en Pie Régamey (1900-1996), betrokken met hun Art-Sacré-Beweging niet-katholieke en modernistische kunstenaars bij de religieuze kunst en architectuur. Zij bepleitten, tussen 1945 en 1952, een snelle modernisering van die kunst, ondanks bezwaren van het centrale kerkelijke gezag. Hun doel was gelovigen een eigentijdse sacrale ruimte te bieden. De Art Sacré leidde in Nederland tot een serieuze en fundamentele herbezinning op religieuze kunst en kerkelijke architectuur. Zij werkte als een katalysator en bevorderde de ontwikkeling van de religieuze kunst en architectuur naar de moderne jaren zestig. Voortaan – en voorlopig – liet de katholieke kerk meer modernistische meningen toe, óók in de kerkelijke kunsten. | |
713 | Een theologisch kunstwerk. Over de ‘Poetische Dogmatik’ van Alex Stock Kees Kok |
De Duitse theoloog Alex Stock (°1937) is na zijn pensionering begonnen aan een eigen ‘Summa Theologica’, getiteld Poetische Dogmatik. Losjes gebruikmakend van de indeling van de klassieke dogmatiek, ontvouwt hij daarin een wijds panorama van wat het christendom in de loop van haar bestaan in woord en beeld heeft voortgebracht. Dit essay wil, naar aanleiding van het onlangs verschenen achtste deel Hemel en aarde, een indruk geven van de veelkleurigheid en diversiteit van Stocks beschouwingen. |
F O R U M
723 | ‘Verblijd u niet…’ |
Uri Avnery | |
727 | Het Monsterverbond. Israël en westers extreemrechts |
Ludo Abicht | |
730 | Een andere wereld |
Harold Polis | |
736 | Geweld, autoriteit en dialoog. Over de pedagogische betekenis van een prefix |
Geert Van Coillie | |
741 | Van kijken naar meten. Over antieke en moderne fysiognomie |
Toon Van Houdt |
P O D I U M
747 | Maaike Meijers kiest met smaak. Van vele dichters boeiende uitschieters zinnig geordend |
Wam de Moor | |
752 | Verval of doorbraak? Over ‘De Val’ van Nelleke Viëtor |
Marijcke Honée | |
756 | Kronieken van onderdrukking en verzet, soms |
Klaas Tindemans |
B O E K E N
Johannes Damascenus en Theodorus Abû Qurra, De eerste christelijke polemiek met de islam * Michaël Borremans, Eating the Beard * Sophie Ballace en Alexandra de Poorter (red.), Tussen hemel en hel. Sterven in de middeleeuwen * Bart Slijper, Onder de blauwe oneindigheid. De vriendschap tussen Willem Kloos en Jacques Perk * Erik Martens (red.),Antwerpen. Gefilmde stad.