De pure wreedheid van de ideologie: José Donoso

Guy Posson

De pure wreedheid van de ideologie: José Donoso

Donoso’s ‘Landhuis’ (‘Casa de Campo’) is een allegorisch verhaal met vaak barokke allures, dat de auteur zelf geen roman wenst te noemen, omdat men in een zogenaamde roman al te makkelijk zichzelf of geviseerde personen en toestanden meent te herkennen. Donoso’s nogal fatalistische boodschap luidt: cultureel hoogstaande elites houden zich slechts in stand dank zij hun onaantastbare ideologie, en kunnen daarom desgevallend wel ‘rebellen’ leveren ‘maar geen revolutionairen’.

verschenen: Januari 1980, blz. 333

jaargang: 47/04

Wie knoeit is dapper
De metafysica van Moby-Dick
Het spoor dat achterblijft
Ziekte en Engagement
Quinten Weeterings en de Posthistoire
Psychiatrische experimenten
Éric Michaud
‘Het is mijn innerlijk kind’
Brideshead Revisited en het katholicisme
Vagina monetaria dentata. Over onwelvaart van Steve Marryt
Mijn Queer Kruisweg
Cirkels in steen
Betje Wolff springlevend
Maart 1678: De eerste moderne roman?
Rory Stewart, Politics on the Edge: boekbespreking
Kafka und kein Ende möglich
Januari 1677: de laatste première van Racine II
Culturele revolutie in het land van Kafka en...
December 1674: de laatste première van Pierre Corneille
Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier