Ignazio Silone – Een band tussen christenen en marxisten

Ludo Abicht

Ignazio Silone

Een band tussen christenen en marxisten

Filmcriticus Virgilio Fantuzzi, S.J. is altijd onder de indruk geweest van Pier Paolo Pasolini‘s ll Vangelo secondo Matteo, de beroemde film uit 1964 over het leven van Jezus. Nu, vijftig jaar later, maakt hij in het Zuid-Italiaanse Matera een wandeling met Enrique Irazoqui, die daar destijds als jongeman met communistische sympathieën de rol van Jezus vertolkte. Fantuzzi stelt meermaals de vraag of Irazoqui gelovig is. Deze gaat een antwoord uit de weg, maar vertelt ondertussen wel veel over de vlam achter zijn politieke activisme én over de wijze waarop Pasolini maatschappelijke invloed wilde uitoefenen. De relatie tussen marxistisch en christelijk engagement is ook het onderwerp van Brood en Wijn, de roman uit 1936 van de Italiaanse auteur en politicus Ignazio Silone.

verschenen: April 2014, blz. 308

jaargang: 81/04

Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier
De Griekse voorvaders van de Verlichting
De ware Jacob
Schuldgevoel. Over betekenisvol ongemak
Joodse klokkenluiders
Oog om oog? De wraak van een ongelukkig...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Dialoog naar aanleiding van het boek Gedeelde Angsten...
Onze mensen
Jiddisch in Palestina
Andreas Kinneging en de weg terug
Wat maakt een gedicht goed?
Literatuurcriticus en dubbelagent. Over Giacomo Antonini (1901-1983)
Een dialoog van oorzaken zonder oplossingen
René Girard salonfâhig
Eenzaamheid, in steen gebeiteld
‘Que sais-je?’
Satire in tijden van oppervlakkigheid: Triangle of Sadness...
De politiek van het minste kwaad