‘Wonden waar wij geen weet van hebben’ – De transparante tussenwereld van Tomas Tranströmer

Alexander Van Caeneghem

‘Wonden waar wij geen weet van hebben’

De transparante tussenwereld van Tomas Tranströmer

Tomas Tranströmer kreeg de Nobelprijs Literatuur in 2011 omdat hij ons, volgens de laudatio van het Nobelcomité, ‘met zijn verdichtende, doorschijnende beelden een nieuwe toegang geeft tot de werkelijkheid’. Tranströmer is de dichter van de prachtige beelden, van de ontmoetingsplaatsen tussen levenden en doden, tussen slapers en wakers, en van de zoektocht naar een onderbewuste werkelijkheid. Zijn gedichten zijn een reeks overgangsgebieden, periodiek onderbroken door glimpen van duizelingwekkend verhevigde waarheid.

verschenen: Februari 2012, blz. 120

jaargang: 79/02

Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier
De Griekse voorvaders van de Verlichting
De ware Jacob
Schuldgevoel. Over betekenisvol ongemak
Joodse klokkenluiders
Oog om oog? De wraak van een ongelukkig...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Dialoog naar aanleiding van het boek Gedeelde Angsten...
Onze mensen
Jiddisch in Palestina
Andreas Kinneging en de weg terug
Wat maakt een gedicht goed?
Literatuurcriticus en dubbelagent. Over Giacomo Antonini (1901-1983)
Een dialoog van oorzaken zonder oplossingen
René Girard salonfâhig
Eenzaamheid, in steen gebeiteld
‘Que sais-je?’
Satire in tijden van oppervlakkigheid: Triangle of Sadness...
De politiek van het minste kwaad