De grootstad als decor voor de westerse geschiedenis – Over het stadsbeeld in Omega minor en Zwerm

Andreas Van Rompaey

De grootstad als decor voor de westerse geschiedenis

Over het stadsbeeld in Omega minor en Zwerm

De stad speelt zowel in Omega minor van Paul Verhaeghen als in Zwerm van Peter Verhelst een belangrijke rol. In dit essay bespreekt Andreas Van Rompaey hoe de stad precies in beide romans aan bod komt. Aangezien deze locatie allerlei tegenstellingen belichaamt en tegelijkertijd het strijdterrein is van uiteenlopende machtssystemen, kozen Verhaeghen en Verhelst deze plek in hun romans uit als decor voor de westerse geschiedenis.

verschenen: Juni 2017, blz. 532

jaargang: 84/06

Wie knoeit is dapper
De metafysica van Moby-Dick
Het spoor dat achterblijft
Ziekte en Engagement
Quinten Weeterings en de Posthistoire
Psychiatrische experimenten
Éric Michaud
‘Het is mijn innerlijk kind’
Brideshead Revisited en het katholicisme
Vagina monetaria dentata. Over onwelvaart van Steve Marryt
Mijn Queer Kruisweg
Cirkels in steen
Betje Wolff springlevend
Maart 1678: De eerste moderne roman?
Rory Stewart, Politics on the Edge: boekbespreking
Kafka und kein Ende möglich
Januari 1677: de laatste première van Racine II
Culturele revolutie in het land van Kafka en...
December 1674: de laatste première van Pierre Corneille
Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier