De ijzeren revolutie – Spoorwegen en industrialisering in het 19e eeuwse Europa

Evrard Claessens

De ijzeren revolutie

Spoorwegen en industrialisering in het 19e eeuwse Europa

Volgnes een opmerking van de Britse econoom Alfred Marshall (1942-1924) was de stormachtige ontwikkeling van het Europese spoorwegnet in de 19e eeuw niet zozeer een ‘manufacture revolution’, een omwenteling in de fabricage van nieuwe vervoermiddelen, dan wel een ’transportation revolution’, een revolutionaire stroomversnelling in de gebruikstoepassingen van de rijdende stoommachines. En die revolutie had unieke en verreikende gevolgen zowel voor de economische organisatie en geografische spreiding van de industrialisering als voor de militair-strategische verhoudingen tussen de Europese staten.

verschenen: Oktober 1985, blz. 33

jaargang: 53/01

Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Het einde en het begin van de geschiedenis
Begrensde Tolerantie, Botsende Meningen
Taiwan: de nalatenschap van Nederlandse handel
Gedeelde grond
Moeten arme landen arm blijven?
Oudheidkunde op maat
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier
Beyond the Wall van Katja Hoyer
Over de lauwe steun van de Arabische en...
De ware Jacob
Vooruitgangsoptimisme als pleidooi voor de status quo
Napoleon – het Waterloo van Ridley Scott
Een witte Kerstmis
Graven voor iedereen
Hannah Arendtstrasse 10117 Berlin Mitte
Zionisten en de jodenuitroeiing
Vluchten in historisch perspectief
Wanneer standbeelden tot leven komen
Heb niet te veel vertrouwen in vertrouwen
Het monsterverbond tussen gepeupel en elite
Rome: nederzetting, wereldrijk, stad
Over charisma en grijsheid onder het communisme
Verlichte Filosofen over de Islam
1993 – 2022: een generatie na de Oslo-akkoorden
Opium voor verzwakte wereldrijken
Dromen over Anne Frank
Individuele rijkdom, collectieve armoede
De inbeslagname van bezittingen van Russische oligarchen
Retour Derde Rijk