Drie begrafenissen en een trouwfeest – José Saramago en de postmoderniteit

Ludo Abicht

Drie begrafenissen en een trouwfeest

José Saramago en de postmoderniteit

De Portugese romancier en Nobelprijswinnaar José Saramago heeft in een serie van vier boeken een indringend beeld geschetst van onze huidige samenleving. De algemene ontreddering uit De stad der blinden wordt in de daarop volgende roman Alle namen aangevuld door een nauwelijks overdreven beschrijving van de bureaucratische drang, letterlijk alle levenden en doden te registreren. In Het schijnbestaan wordt duidelijk, dat we vandaag nog steeds de gevangenen zijn in de grot van Plato, terwijl in De stad der zienden ten slotte de slaagkansen van een revolte tegen de heersende onmenselijkheid met de nodige nuances en zelfrelativeringen worden verkend.

verschenen: Maart 2006, blz. 195

jaargang: 73/03

December 1674: de laatste première van Pierre Corneille
Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier
De Griekse voorvaders van de Verlichting
De ware Jacob
Schuldgevoel. Over betekenisvol ongemak
Joodse klokkenluiders
Oog om oog? De wraak van een ongelukkig...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Dialoog naar aanleiding van het boek Gedeelde Angsten...
Onze mensen
Jiddisch in Palestina
Andreas Kinneging en de weg terug
Wat maakt een gedicht goed?
Literatuurcriticus en dubbelagent. Over Giacomo Antonini (1901-1983)
Een dialoog van oorzaken zonder oplossingen
René Girard salonfâhig
Eenzaamheid, in steen gebeiteld
‘Que sais-je?’
Satire in tijden van oppervlakkigheid: Triangle of Sadness...