Non-conformisme in Beieren: Paul Whür

Luc Herman

Non-conformisme in Beieren: Paul Whür

In de lijvige roman Das falsche Buch (1983) heeft de Beierse hoorspelauteur en dichter P. Wühr (°1927) zijn ideologisch en esthetisch non-conformisme de vrije loop gelaten. De egenzinnige en gekunstelde compositie hangt wel een min of meer volledig en herkenbaar beeld op van de Duitse Bondsrepubliek in de jaren zeventig, maar tomeloze verbeelding en verbaal geweld dreigen soms eerder te vervelen dan te choqueren of te boeien.

verschenen: Juli 1988, blz. 926

jaargang: 55/10

Wie knoeit is dapper
De metafysica van Moby-Dick
Het spoor dat achterblijft
Ziekte en Engagement
Quinten Weeterings en de Posthistoire
Psychiatrische experimenten
Éric Michaud
‘Het is mijn innerlijk kind’
Brideshead Revisited en het katholicisme
Vagina monetaria dentata. Over onwelvaart van Steve Marryt
Mijn Queer Kruisweg
Cirkels in steen
Betje Wolff springlevend
Maart 1678: De eerste moderne roman?
Rory Stewart, Politics on the Edge: boekbespreking
Kafka und kein Ende möglich
Januari 1677: de laatste première van Racine II
Culturele revolutie in het land van Kafka en...
December 1674: de laatste première van Pierre Corneille
Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier