Art Deco – De frivoliteit van de consumptie

John S. King

Art Deco

De frivoliteit van de consumptie

Wat zich op de tentoonstelling van 1925 te Parijs aandiende als Art Décoratifs et Industriels is lange tijd door velen beschouwd als de doorbraak van machine en industrie in de Schone Kunsten. Maar de aanvankelijk nog grotendeels ambachtelijk bedreven Art Deco beantwoordde veeleer aan de uitgesproken exotische en letterlijk kostelijke smaak van de rijke klasse, ook al kon die esthetiek nadien wel, dank zij de industrie, nagebootst en gepopulariseerd worden. Art Deco (beschouwing – 1990 – op ontstaan en ontwikkeling van -)

verschenen: Maart 1990, blz. 516

jaargang: 57/06

Christelijke feministische theologie
De blik. Fotografisch werk van Karim Abraheem
Februari 1673
Napoleon – het Waterloo van Ridley Scott
Patricia Highsmith en haar kinderen
Verlatenheid bij Ziegelaar, du Bouchet en Trakl
‘Que sais-je?’
Krassen, kruisen en kreten
De Willy Mays van de cinema: 8 ½...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
150 jaar Ralph Vaughan Williams
Stilte
Koorzanger
Documenta fifteen: een ander begrip van kunst
Yazujiro Ozu: Early Spring
‘Grote kunstenaars bestaan niet uit en bestaan niet...
De Val van Icarus van Bruegel is geraffineerde...
Echo van de verandering
Religie als poëzie
Vrolijk word je er niet van: Vortex van...
NFT: n.v.t.? Een kleine kunstfilosofische uitleg
Kwetsbaarheid aan de macht
De messias in de duinen
Dwelling in Shadows. A Life of Ivor Gurney
Een rauwe liefdesbeet. Over de poëzie van Hans...
Adrien Van De Putte, topograaf van de verbeelding
Subliem en subtiel? De Kathedraal, 500 jaar zoeken...
Een veel besproken vrouw. Het vrijheidsbeeld
Waarom Bruegels Dulle Griet nooit werd begrepen