De operette, spiegelbeeld van de samenleving II

R. Pourvoyeur

De operette, spiegelbeeld van de samenleving II

In dit tweede deel van zijn studie gaat de auteur verder o pverkenning in de bonte wereld van de Europese operette: opgang, bloei en nabloei van het Weense genre, eigen gezicht van de Victoriaanse produktie, onzekerheid van al te dramatisch ingestelde Italianen, sprankelende vitaliteit van de Spaanse zarzuela’s. Het artikel wordt afgerond met een beknopt overzicht van de operette in Rusland en de USA.

verschenen: Februari 1974, blz. 460

jaargang: 41/05

Januari 1677: de laatste première van Racine I
In Memoriam Bill Viola (1951-2024)
Dolly Parton. Over muziek, covers, originaliteit en feminisme
Geslaagd: de speelse, verfraaiende, opwekkende streetart van Invader
Christelijke feministische theologie
De blik. Fotografisch werk van Karim Abraheem
Februari 1673
Napoleon – het Waterloo van Ridley Scott
Patricia Highsmith en haar kinderen
Verlatenheid bij Ziegelaar, du Bouchet en Trakl
‘Que sais-je?’
Krassen, kruisen en kreten
De Willy Mays van de cinema: 8 ½...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
150 jaar Ralph Vaughan Williams
Stilte
Koorzanger
Documenta fifteen: een ander begrip van kunst
Yazujiro Ozu: Early Spring
‘Grote kunstenaars bestaan niet uit en bestaan niet...
De Val van Icarus van Bruegel is geraffineerde...
Echo van de verandering
Religie als poëzie
Vrolijk word je er niet van: Vortex van...
NFT: n.v.t.? Een kleine kunstfilosofische uitleg
Kwetsbaarheid aan de macht
De messias in de duinen
Dwelling in Shadows. A Life of Ivor Gurney
Een rauwe liefdesbeet. Over de poëzie van Hans...