Georges De Schrijver

Hoe origineel is de Latijns-Amerikaanse bevrijdingstheologie?

De nieuwheid van de Latijns-Amerikaanse bevrijdingstheologie ligt in haar methodiek: de theologische bezinning komt pas na de onderdompeling in de wereld van de armen. Bij Gustavo Gutiérrez is dit de ‘sociale wereld’, bij Scannone en Dussel de ‘culturele wereld’ en bij Ellacuría de ‘politieke wereld’ van de armen. Het typisch Latijns-Amerikaanse van deze theologie is haar zoeken naar bevrijding van vreemde heersers (die ook in het eigen land wonen), als nasleep van de Europese kolonisatie en het Noord-Amerikaanse ‘imperialisme’. De nieuwheid van de Latijns-Amerikaanse bevrijdingstheologie ligt in haar methodiek: de theologische bezinning komt pas na de onderdompeling in de wereld van de armen. Bij Gustavo Gutiérrez is dit de ‘sociale wereld’, bij Scannone en Dussel de ‘culturele wereld’ en bij Ellacuría de ‘politieke wereld’ van de armen. Het typisch Latijns-Amerikaanse van deze theologie is haar zoeken naar bevrijding van vreemde heersers (die ook in het eigen land wonen), als nasleep van de Europese kolonisatie en het Noord-Amerikaanse ‘imperialisme’. De nieuwheid van de Latijns-Amerikaanse bevrijdingstheologie ligt in haar methodiek: de theologische bezinning komt pas na de onderdompeling in de wereld van de armen. Bij Gustavo Gutiérrez is dit de ‘sociale wereld’, bij Scannone en Dussel de ‘culturele wereld’ en bij Ellacuría de ‘politieke wereld’ van de armen. Het typisch Latijns-Amerikaanse van deze theologie is haar zoeken naar bevrijding van vreemde heersers (die ook in het eigen land wonen), als nasleep van de Europese kolonisatie en het Noord-Amerikaanse ‘imperialisme’.

verschenen: Maart 2007, blz. 195

jaargang: 74/03