‘Near to Nothingness’ – De Rothko-kapel in Houston

Jos Pouls

‘Near to Nothingness’

De Rothko-kapel in Houston

In 1971 werd in de Amerikaanse stad Houston de Rothko-kapel ingewijd, een achthoekige ruimte gevuld met veertien abstracte doeken van de Amerikaans-Joodse kunstenaar Mark Rothko. De opdrachtgevers wilden een ruimte waarin kunst, architectuur en ‘het Hogere’ zouden versmelten. De grote, tintelende doeken van Rothko roepen op tot meditatie en intense bezinning. In een recente biografie over de kunstenaar legt Annie Cohen-Solal de nadruk op de relatie tussen de abstracte doeken en Rothko’s joodse achtergrond. Zij ziet de kapel als een primair joodse ruimte.

verschenen: Februari 2017, blz. 125

jaargang: 84/02

Een liedje is meer dan een audiobestand
Kunst tot en met: het recente werk van...
Oefeningen in compassie
Aleksandr Grechaninov, bruggenbouwer
Chaos, geordend
Kunst zonder Grenzen, Venetië Biënnale 2024
De wijn is op!
Ensor en de toerist
Het leven is maar een droom – Ode...
Januari 1677: de laatste première van Racine I
In Memoriam Bill Viola (1951-2024)
Dolly Parton. Over muziek, covers, originaliteit en feminisme
Geslaagd: de speelse, verfraaiende, opwekkende streetart van Invader
Christelijke feministische theologie
De blik. Fotografisch werk van Karim Abraheem
Februari 1673
Napoleon – het Waterloo van Ridley Scott
Patricia Highsmith en haar kinderen
Verlatenheid bij Ziegelaar, du Bouchet en Trakl
‘Que sais-je?’
Krassen, kruisen en kreten
De Willy Mays van de cinema: 8 ½...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
150 jaar Ralph Vaughan Williams
Stilte
Koorzanger
Documenta fifteen: een ander begrip van kunst
Yazujiro Ozu: Early Spring
‘Grote kunstenaars bestaan niet uit en bestaan niet...