Wat blijft over als het ongeloof verdwenen is?

Guido Vanheeswijck

Wat blijft over als het ongeloof verdwenen is?

In An intelligent Person’s guide to Modern Culture schetst de controversiële Engelse cultuurfilosoof Roger Scruton de historische ontwikkelingen binnen de relatie tussen religie en kunst in de westerse cultuur. Daarbij vertrekt hij van de poëzie van Larkin, waaraan hij het motto van zijn werk ontleent. Scrutons eigenzinnige keuze van dit motto doet echter niet alleen geen recht aan het eigene van Larkins poëtisch universum, maar illustreert vooral een specifieke positie in de hedendaagse discussie over de betekenis van religie, waarin Larkin zich allerminst zou herkennen.

verschenen: Januari 2004, blz. 21

jaargang: 71/01

Vagina monetaria dentata. Over onwelvaart van Steve Marryt
Mijn Queer Kruisweg
Cirkels in steen
Betje Wolff springlevend
Maart 1678: De eerste moderne roman?
Rory Stewart, Politics on the Edge: boekbespreking
Kafka und kein Ende möglich
Januari 1677: de laatste première van Racine II
Culturele revolutie in het land van Kafka en...
December 1674: de laatste première van Pierre Corneille
Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier
De Griekse voorvaders van de Verlichting
De ware Jacob
Schuldgevoel. Over betekenisvol ongemak
Joodse klokkenluiders
Oog om oog? De wraak van een ongelukkig...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Dialoog naar aanleiding van het boek Gedeelde Angsten...
Onze mensen