De Islamitische Staat en sociale media als strijdwapen

Sarah Geers

De Islamitische Staat en sociale media als strijdwapen

Iedereen kent de gruwelvideo’s van executies die Islamitische Staat (IS) het voorbije jaar op het internet publiceerde. Dat dit maar één element is van een bredere en heel gesofisticeerde mediastrategie is minder geweten. In dit artikel wordt die strategie verder verduidelijkt: de verschillende tactieken, doelen en doelgroepen, en ook het verschil met Al-Qaida. Bijzondere aandacht is er verder voor de berichten op de sociale media aan het adres van de Verenigde Staten, en tot slot wordt er uitleg gegeven bij de ‘counterstrategieën’ van het Westen.

verschenen: Mei 2015, blz. 406

jaargang: 82/05

Het einde van de grote orde onder de...
Project 2025 en christelijk nationalisme
Nog een grote omwenteling meemaken…
Zionisme en racisme
Ana van Es: De Bagdad Berlijn Express
Universiteiten als fabrieken
Een Afrikaanse dwarsligger over het (post)koloniaal verleden
Moeten arme landen arm blijven?
Kindertransporten. Een wreed schoon verhaal
Het christelijk nationalisme van Trump: politiek boven principes
Billijkheid en efficiëntie in het inkomensbeleid. Over werkloosheids-...
Oudheidkunde op maat
Over de lauwe steun van de Arabische en...
Slachtoffers voor Israël
Basisbaan of basisinkomen? Normatieve vragen over de toekomst...
Figuren van vandaag: Réginald Moreels
Palestina, sinds mensengeheugenis een probleem?
Wanneer besluiten vrouwen te gaan protesteren?  
Gelijkheid gebaseerd op uitsluiting
Ontketend kapitalisme
Woke als symptoom van de ‘tirannie van de...
Asiel???
Autoritaire macht en heerschappij
De Politieke Menagerie
Kapitalisten, de staat en globalisering
Afghaanse jongeren en hun inburgering in België
Een brief uit Teheran
Een historische overweging van de Amerikaanse ‘civil religion’
Een politicus die niet wilde heersen
Conflict en polarisatie