De operette, spiegelbeeld van de samenleving

R. Pourvoyeur

De operette, spiegelbeeld van de samenleving

Er kan eindeloos gediscussieerd worden over de vraag of de operette ‘slechts’ een spiegelbeeld is van de bestaande samenleving, of veeleer ook een kritische, desgevallend cynische ontmaskering van deze maatschappij. Onmiskenbaar is in alle geval de wisselwerking tussen dit kunstgenre en de samenleving waarin het tot stand kwam. Een eerste bijdrage behandelt de Franse en de Oostenrijkse produktie van het genre, beide ontstaan in een keizerrijk in ontbinding.

verschenen: Januari 1974, blz. 367

jaargang: 41/04

Geslaagd: de speelse, verfraaiende, opwekkende streetart van Invader
Christelijke feministische theologie
De blik. Fotografisch werk van Karim Abraheem
Februari 1673
Napoleon – het Waterloo van Ridley Scott
Patricia Highsmith en haar kinderen
Verlatenheid bij Ziegelaar, du Bouchet en Trakl
‘Que sais-je?’
Krassen, kruisen en kreten
De Willy Mays van de cinema: 8 ½...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
150 jaar Ralph Vaughan Williams
Stilte
Koorzanger
Documenta fifteen: een ander begrip van kunst
Yazujiro Ozu: Early Spring
‘Grote kunstenaars bestaan niet uit en bestaan niet...
De Val van Icarus van Bruegel is geraffineerde...
Echo van de verandering
Religie als poëzie
Vrolijk word je er niet van: Vortex van...
NFT: n.v.t.? Een kleine kunstfilosofische uitleg
Kwetsbaarheid aan de macht
De messias in de duinen
Dwelling in Shadows. A Life of Ivor Gurney
Een rauwe liefdesbeet. Over de poëzie van Hans...
Adrien Van De Putte, topograaf van de verbeelding
Subliem en subtiel? De Kathedraal, 500 jaar zoeken...
Een veel besproken vrouw. Het vrijheidsbeeld