Joseph Beuys: de metamorfose van het litteken

Wim Van Mulders

Joseph Beuys: de metamorfose van het litteken

Opgehemeld als profeet of voor charlatan gescholden is Joseph Beuys de bekendste en meest omstreden figuur in de Duitse kunstenaarswereld. Aan de hand van de verleden ervaringen en de uitdrukkelijke bedoelingen van de kunstenaar, probeert de auteur door te dringen in zijn inderdaad extreem onconventionele kunstbeoefening, die ‘de bijl in het kunstwoud’ (Annette Grossdorf) heeft gezet.

verschenen: December 1979, blz. 223

jaargang: 47/03

Dolly Parton. Over muziek, covers, originaliteit en feminisme
Geslaagd: de speelse, verfraaiende, opwekkende streetart van Invader
Christelijke feministische theologie
De blik. Fotografisch werk van Karim Abraheem
Februari 1673
Napoleon ā€“ het Waterloo van Ridley Scott
Patricia Highsmith en haar kinderen
Verlatenheid bij Ziegelaar, du Bouchet en Trakl
‘Que sais-je?’
Krassen, kruisen en kreten
De Willy Mays van de cinema: 8 Ā½...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
Susan Sontag in het koninkrijk van de zieken...
150 jaar Ralph Vaughan Williams
Stilte
Koorzanger
Documenta fifteen: een ander begrip van kunst
Yazujiro Ozu: Early Spring
ā€˜Grote kunstenaars bestaan niet uit en bestaan niet...
De Val van Icarus van Bruegel is geraffineerde...
Echo van de verandering
Religie als poƫzie
Vrolijk word je er niet van: Vortex van...
NFT: n.v.t.? Een kleine kunstfilosofische uitleg
Kwetsbaarheid aan de macht
De messias in de duinen
Dwelling in Shadows. A Life of Ivor Gurney
Een rauwe liefdesbeet. Over de poƫzie van Hans...
Adrien Van De Putte, topograaf van de verbeelding
Subliem en subtiel? De Kathedraal, 500 jaar zoeken...