Vorming of scholing? – In de spiegel van het middeleeuwse onderwijsproject

Guido Vanheeswijck

Vorming of scholing?

In de spiegel van het middeleeuwse onderwijsproject

In zijn recente boek Een middeleeuws drama laat de Gentse historicus Wim Verbaal zien waar het conflict tussen Bernardus en Abaelardus eigenlijk om ging: beide protagonisten dachten heel anders over de methode van de opvoeding en over de verantwoordelijkheid van de leermeester. Tegen de achtergrond van die twaalfde-eeuwse controverse vraag je je af of er in het huidige discours nog plaats is voor een geprofileerde leermeester en een helder onderwijsproject.

verschenen: Oktober 2002, blz. 771

jaargang: 69/09

Het einde en het begin van de geschiedenis
Pascal postuum II: Januari 1670
Pascal postuum I: Januari 1670
Begrensde Tolerantie, Botsende Meningen
Einstein ontmoet Kafka
De onvervalste ā€˜vrouwelijke natuurā€™
Hoeveel werkelijkheid kan de hedendaagse filosoof nog verdragen?...
Nostalgie naar de ware wereld
De Griekse voorvaders van de Verlichting
Vooruitgangsoptimisme als pleidooi voor de status quo
Elementaire deeltjes
Basisbaan of basisinkomen? Normatieve vragen over de toekomst...
Heb niet te veel vertrouwen in vertrouwen
Therapie tegen ecodepressie
De Politieke Menagerie
In de ban van Big Brother
Verlichte Filosofen over de Islam
Albert Camus, een denker voor onze tijd
Waarom zo cynisch?
Het dagboek van Louis DuprƩ: de waarheid van...
Het mensenrecht op zinloosheid in de Summa Atheologica...
Gedachten over abortus en ā€˜pro-lifeā€™
Religie als poƫzie
Met de slurf van een orkaan
NFT: n.v.t.? Een kleine kunstfilosofische uitleg
Over de persistentie van God in de filosofie....
Morele technologieƫn. Utopie of dystopie?
Erkenning en authenticiteit
Techniekfilosofen leggen de grotere kwesties rond digitale platforms...
Vuurduin. Aantekeningen bij een wereld die verdwijnt