James Joyce en de Geestelijke Oefeningen – A Portrait of the Artist as a Young Man

J. Kuin

James Joyce en de Geestelijke Oefeningen

A Portrait of the Artist as a Young Man

Op twee koplopters van de moderne Engelse literatuur – de jezuïet Hopkins en de Ierse ‘renegaat’ Joyce – hebben de Geestelijke Oefeningen van Ignatius van Loyola een diepgaande invloed uitgeoefend. De rationele radicaliteit van de ignatiaanse ‘onvershilligheid’ tegenover àlle geschapen ‘middelen’ tot het ene doel, heeft Joyce, na hevige inwendige conflicten, volkomen geseculariseerd ten dienste van zijn kunstenaarsroeping: in een heroïsche en tragische afstandelijkheid ten aanzien van alles wat hém dierbaar en vertrouwd was, zijn familie, zijn land en zijn geloof.

verschenen: November 1982, blz. 106

jaargang: 50/02

Culturele revolutie in het land van Kafka en...
December 1674: de laatste première van Pierre Corneille
Hommage aan Eileen
Waarom de klassieke tragedie haar publiek niet verveelde
De dood van een soldaat. Verteld door zijn...
Metamorfosen. Voorpubliatie uit het nieuwe boek van Emanuele...
Het kleedje voor Hitler: een boekbespreking
Proefvluchten naar een verdwenen wereld
Het leven van Maynard K.
De blijvende inspiratie van Stefan Zweig. Literatuur als...
Vervuld door het onzegbare. Over drie gedichten van...
Michael Ignatieff: The Russian Album
De eeuwige actualiteit van het verleden: Het Adrianus-dossier
De Griekse voorvaders van de Verlichting
De ware Jacob
Schuldgevoel. Over betekenisvol ongemak
Joodse klokkenluiders
Oog om oog? De wraak van een ongelukkig...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Fictie en autobiografie in de literatuur als getuigenis...
Dialoog naar aanleiding van het boek Gedeelde Angsten...
Onze mensen
Jiddisch in Palestina
Andreas Kinneging en de weg terug
Wat maakt een gedicht goed?
Literatuurcriticus en dubbelagent. Over Giacomo Antonini (1901-1983)
Een dialoog van oorzaken zonder oplossingen
René Girard salonfâhig
Eenzaamheid, in steen gebeiteld
‘Que sais-je?’